Press Release 2020-04-10 SKYWORLDEXPO

»» Stock Price «« »» Financial Information ««»» Leadership & Governance «« »» SEC Filings «« »» FAQ ««

» Celebrity » Travel » Cars » Food » Business » News » Music » TV » Movies » Books » Fair Stands » Events

PRESS RELEASE 2020-04-10

Ferrari SF90 Stradale – Maranellos första laddhybrid

Tre elmotor har kopplats samman med Ferraris prisbelönta V8-motor i laddhybriden SF90 Stradale. Med 1 000 hästkrafter är nya modellen både starkare och snabbare än LaFerrari.

Ferrari har gått in på hybridspåret, med SF90 Stradale är det första gången som den italienska sportbilstillverkaren ger sig in i laddhybridernas värld. Anledningen är först och främst de kommande avgas- och utsläppskrav som EU ställer på biltillverkarna med start nästa år och som träder i full kraft den 1 januari 2021. Trots att förbruknings- och utsläppssiffror är av stort intresse för många presenterar Ferrari inga sådana. Men det finns gott om andra intressanta siffror som lyfts fram…

Hjärtat i SF90 Stradale är Ferraris mångprisbelönta dubbelturbomatade V8 som sitter i exempelvis 488 GTB och 488 Pista, men i detta utförande har maskinen borrats upp från 3,9 till 4,0 liter. Flertalet detaljer i motorn har dessutom uppgraderats och med ny typ av insprutningsteknik plockar man ut 780 hästkrafter och 800 newtonmeter, mer än någonsin ur en åttacylindrig maskin från Maranello.

V8:an ackompanjeras av inte mindre än tre elmotorer. Den ena, en så kallad MGUK-enhet, är placerad baktill mellan V8:an och den nyutvecklade dubbelkopplingslådan med åtta växlar, och de båda andra förenade med den främre hjulaxeln.

SF90 Stradale är med andra ord fyrhjulsdriven.

De tre elmotorerna, som förses med energi som lagras i ett litiumjonbatteri på 7,9 kWh, utvecklar totalt 220 hästkrafter och tillsammans med V8:an är effektuttaget jämna 1 000 hästkrafter. SF90 Stradale brädar därmed flaggskeppet LaFerrari, hybriden som har 989 hästkrafter.

0-100 km/h går på 2,5 sekunder och 0-200 km/h på 6,7 sekunder. Toppfarten uppges ligga på 340 km/h. Bilen går även att köra på enbart el. Det är möjligt i uppemot 2,5 mil men då är toppfarten begränsad till 135 km/h.

SF90 Stradale byggs inte i begränsad upplaga och produktionen kommer fortgå i fyra till fem år. Priset kommer att ligga någonstans mellan de 1,2 miljoner euro som LaFerrari kostar
och, - 300.000 euro som är grund prislappen på 812 Superfast.

Lämna personlig intresseanmälan!

Copyright is a legal right created by the law of a country that grants the creator of an original work exclusive rights for its use and distribution. © 2014-2019 Mugela OÜ / © Sky World Expo / © SkyWorldExpo.com World Trade Center, Jõe 5, 10151 Tallinn, Estonia. © Sky World Expo! Open ”24 hours” 24/7. Voice, video calls and chats with Skype! "SkyWorldExpo"

Contact us by E-mail: Investor Releations investorrelations@skyworldexpo.com SkyWorldExpo Office office@skyworldexpo.com